Vuosia olen unelmoinut talosta metsän keskellä, paikasta jossa olisi tilaa ja ympärillä muutakin kuin toimeliaita mummoja. Nyt kävin katsomassa semmoista ja mietin onko muutossa sittenkään mitään järkeä.

Entä jos olenkin unelmoinut ihan vääristä asioista?

Mitä ihmettä teen talolla jonka keittiökin on yhtä suuri kuin nykyinen kaksioni? Tai ylipäätään kolmella huoneella, yläkerralla ja isolla kellarilla?

Toisaalta, asuminen maksaisi suunnilleen saman kuin nykyisinkin.

Mitä ihmettä teen talolla jonka ulko-ovea tuskin löytyy köynnösten keskeltä, talolla jonka puutaha on täpötäynnä perennoja, pensaita ja nokkosia?

Toisaalta, se on ainakin kesäisin ihana piha.

Entä talvella? Olen tottunut työmatkaan johon kuluu 5min., kauppaan jossa pyörähtää vartissa. Katuvaloihin ja hiekoitettuihin teihin. Pihaan jonka joku muu auraa ja kolaa.

Toisaalta, mikä työmatka 3 km oikeastaan on? Enkä minä pimeää pelkää.

Se talo on paitsi iso myös vanha ja kulunut. Tapetit haalistuneet, keittiössä korkeat kaapit, eikä astianpesukonetta tai kunnollista liesituuletinta. Vessakin kaukana siitä valkoisesta, hyvinvarustellusta ja lämpöisestä jossa nykyisin asioin. Sauna on pihan perällä, pilkottaa pensaiden takaa häthätää. Puukiuas ja keinu vieressä.

Toisaalta, lämmitys on vasta uusittu, lattiat siistit ja huoneet isojen ikkunoiden ansiosta valoisat. Kaakeliuuni hennon vihreä.

Miten osaisin asua niin isossa talossa kun olen tottunut että keittiön pöydän äärestä yltää kaikkeen tarpeelliseen? Ja miltä pieni pöytäni edes näyttäisi siellä?

Toisaalta, vuosia varastossa ollut selkäpenkki ja painot mahtuisivat nyt hyvin sisään. Käyttäisinkö vielä niitä? Tai potkukelkkaa, vieläköhän ruoste lähtisi jalaksista. Ladut ainakin lähtevät melkein ovelta.

Mitä ihmettä teen niin isolla talolla kun isännälläkin on omansa?

Siinäpä se onkin. Se on hänen talonsa, minä olin 16 kun muutin kotoa ja siitä asti olen omista asioistani huolehtinut.

Hänen talonsa, minun taloni. Olenko sittenkin joskus salaa haaveillut yhteen muutosta? Aikoinaan en suostunut, enkä oikeastaan usko että yhdessä asuminen onnistuisikaan.

Talossa tehdään seuraavaksi home - ja kosteusmittaukset. En oikein tiedä mitä odottaa.

Toisaalta, tarjoutuuko tällaista mahdollisuutta toiste?