Ohessa katkelma työharjoittelijan päiväkirjasta. Julkaisulupaa ei ole haettu oikeudelta.

"Mä olen aina tykänny vanhoista ihmisistä. Niiltä niinku oppii tosipaljon. Mut tää harjoittelupaikka on kyllä, sanonko mistä. Mun käsityksen mukaan täällä ei anneta mitään arvoa opiskelijoille. Täällä on tosissaan pidettävä omista oikeuksistaan kiinni.

Nää vanhemmat hoitsut on varsinaisia nipoja. Kyl mulla on oikeus pitää tupakkatauot ja kunnon ruokis, menköön ite jos joku tarttee veskiin viedä. Eikä mun mielestä mitkään pyykkäämiset tai veskin pesut kuulu mulle, mähän opiskelen hoitajaks. Tosi uteliaita nää on kanssa, kyl mulla on oikeus puhuu rauhassa omat puhelut ja vastata viesteihin, et turhaan kyttäävät.

Facebookis on kaikilla kavereillakin oikeus käydä työajalla, et turhaan nipottavat siitä, tai mun poissaoloista. Kyl jokaisella on oikeus olla sairaslomalla. Minkä mä sille voin et viikonloppuna oli niin karmea päänsärky. Eikä takuulla ollu kankkunen, mähän olin kuskina. Mut uskooko nää, ei varmana.

Ja se tiistain pyry, mun oli pakko kääntyy jo parkkipaikalta takasin. Siin kelissä ei kerta kaikkiaan päässy autolla mihkään. Mut soitin mä heti etten tuu kun näin sen karseen ilman.

Tän talon yöhoitsut ne kanssa jaksaa. Onks se muka niille niin ihme homma käyttää muutama mummo veskissä ja laittaa sänkyyn? Mitä ne muka muuta tekee kun hiippailee osastojen väliä kaiket yöt? Ja niistä vaipoista ne jaksaa aina jauhaa. Kai niillä nyt on taskulamppu et saavat ite haettua varastosta lisää, mut ei, mun pitäs muka huolehtia. Tänäänkin vaikka satoi niin helkutisti. Niinkun mulla ei ois mitään oikeuksia täällä.

Kaiken huipuks pomo ei luvannu mulle kesälomasijaisuutta. Kyl mun mielestä mulla ois ollu oikeus siihen kun kerta oon jo tuttu talossa. Eiks muuten arvostelussa saa olla vaan positiivisia juttuja? Siis oikeesti, eihän työtodistukseenkaan saa laittaa mitään negatiivista.  

Mä oon ruvennu aattelemaan ettei tääkään oo kyllä mun ala. Mä haluun työn jossa mä voi käyttää mun luovuutta, vaikuttaa niinku työn sisältöö ja jossa mua kanssa arvostetaan. Kyl mulla on siihen täys oikeus!"