Moottori? Eihän se toki vieras käsitteenä ole vaikka satunkin olemaan ihka aito (joskin nykyään hieman haalistunut) blondi.
Tiedän miksi se vaatii öljyä, myös sen mitä vaatii jos öljyä havaitsee moottorin ulkopuolella.
Soiton isännälle.

Muinaisessa menneisyydessäni kurkistelin asiantuntevan näköisenä konepeltien alle, selitin viskositeetteja ja synteettisten öljyjen etuja.
Rahasta tekee monenlaista.

Tosin eivät kaikki.
Lukuisat ovat ne kerrat kun olen turhaan korjaamolla selostanut moottorista kuuluvia ihmeellisiä ja huolestuttavia ääniä.
Yleensä vasta puolipakolla koeajolle raahattu pojan kloppi sitten ällistyneenä toteaa että joo, ihan totta, kuuluu sieltä kuule just semmonen outo ääni.
Kyllä nainen aina oudot äänet tunnistaa, varsinkin ne jotka kuuluvat vielä sittenkin kun radio on käännetty täysille.

Tiedän myös missä on sitkeä moottori -Ladassa, vahva -Belaruksessa, ärhäkkä -Fiat 850:ssa.
Ajoin kuorma-autokortin, helposti, sillä isä opetti aikoinaan seuraamaan kierroslukumittaria. Varo aisaa, liikaa kierroksia, niistä opeista oli apua muussakin kuin traktorin ajossa.

Sitten siis ostin sen kasipuolikkaan Fiiatin.
Se oli viritetty versio jota bemarillakaan ei päässyt karkuun. Kokeiltua tuli. Mitäs ohittelivat niin törkeästi!
Kokeiltua, kunnes muutaman kerran Saabin takapenkillä selvittelin tulojani. Tai saattoi se takapenkki tulla tutuksi vasta kun yritin uutta ennätysaikaa työmatkalle.
Mutta silloin oli jo Honda alla, eikä sitä 12 minuuttia enää alittaisi vaikka nyt leveäkaistatietä pääseekin laskettelemaan.

Jaa mutta asiaan. Siis siihen että elääkseen järkevästi pitäisi oikeastaan ymmärtää moottorin toiminnasta muutakin kuin öljyn tarve.
Moni meistä kun tuppaa kuormittamaan moottoriaan liikaa, jos tosin paljon on niitä tyhjäkäynnilläkin käyviä.

Ei sitä tehoa määrättömiin saa irti vaikka pyörimisnopeutta kuinka lisää, joku siinä lopulta leikkaa kiinni. Öljypohja kärsii kun matalalentoa painetaan, kiireen varjolla käynnistetään kone kylmänä eikä ympäristöystävällisestä menosta välitetä pätkääkään.
Jäähdytysnestettäkin huitaistaan usein turhan reilulla kädellä. Viivan yli ei kannata täyttää, menee vain kallis aine hukkaan.

Vielä kun nykytekniikan mukaisesti saataisiinkin ihmiseen syttymään tarpeen tullen huoltovalo. Että stop, vikamuisti alkaa täyttyä, pysähdyksen ja huollon paikka.

Muistista puheenollen, tässä jo itsekullakin hihna luistaa ja pykii, välillä tuppaa vinkumaankin, mutta eiköhän se tästä, hissukseen.
Ohitelkoon ne joilla tarvis on, tällä vuosimalilla malttaa jo syventyä maisemiinkin.